Thuisbezorgde maaltijdbox is enorme groeimarkt

Persbericht - 01/06/2015

Beebox eerste leverancier van maaltijdboxen met EKO-keurmerk Winkels

Loenen aan de Vecht, 1 juni 2015 - De thuisbezorgde maaltijdbox is een sterke groeimarkt. Wekelijks worden er naar schatting dertigduizend maaltijdboxen afgeleverd aan de Nederlandse voordeuren. Bij een gemiddelde prijs van 40 euro per krat bedraagt de omvang van de gehele markt ruim 60 miljoen euro op jaarbasis (bron: FD - 2014). Naast gemak kiezen consumenten met name voor gezonde en verantwoorde maaltijden. Het bedrijf beebox, Neerlands grootste aanbieder van maaltijdboxen met biologische ingrediënten, maakt vandaag bekend dat zij de officiële certificering 'EKO-keurmerk Winkels’ heeft ontvangen van Stichting EKO keurmerk.

Sinds 2012 levert beebox maaltijdboxen met biologische ingrediënten, 100 procent van Nederlandse bodem. Beebox is een coöperatie van burgers, boeren en business partners. Ieders belang wordt vertegenwoordigd in het bedrijf, zodat niet zozeer alleen financiële waarden, maar juist ook maatschappelijke waarden leidend zijn. Beebox betaalt haar boeren een eerlijke prijs wat bijdraagt aan de ontwikkeling van diversiteit en biologische productie in Nederland. Sinds 2014 is beebox tevens B Corp gecertificeerd.

“Wij bezorgen de biologische producten wekelijks aan huis, direct van de boer, zonder tussenkomst van onnodige schakels”, zeggen Jack Stroeken en Walter Halberstadt, directie van Beebox. “Als elke schakel in de keten er iets op moet verdienen, dan betaalt de consument uiteindelijk de meerprijs. Wij houden de lijnen het liefst zo kort mogelijk. Zo garanderen we dat de boer een goede prijs krijgt en de klant nog goedkoper uit is dan in de supermarkt.” Volgens Rene Heusschen, Programma manager van Stichting EKO keurmerk, toont beebox met deze certificering aan dat ze écht voor biologisch gaan. "Daar kun je als consument op vertrouwen."

Beebox heeft afgelopen jaar een flinke groei meegemaakt. Het aantal ondernemers dat beebox lokaal vertegenwoordigd is gestegen met 25% waarmee beebox nu hard op weg is naar een landelijk dekking. Het aantal klanten dat wekelijks de maaltijdbox ontvangt, is met 50% gestegen. Deze week is de 2.000ste klant lid geworden van beebox. Vanaf 4 juni introduceert het bedrijf nieuwe boxen die nog beter aansluiten bij de snel veranderende markt op het gebied van gemak (bio maaltijdenbox) en gezondheid (box koolhydraatarme leefstijl).

Beebox is ontstaan uit de overtuiging dat de keten tussen boer en burger weer eerlijk verdeeld moet worden. Nu wordt deze gedomineerd door grote supermarktketens die de prijzen bepalen. Bijna 95 procent van al ons eten komt van over de grens en de meeste mensen weten niet meer waar hun groenten, fruit en vlees vandaan komen. Door vele schakels tussen boer en consument blijft er bovendien maar weinig van de verkoopprijs voor de boer over. Beebox wil dit veranderen.

Noot voor de redactie:

Foto's voor bij dit nieuws vindt u hier https://goo.gl/9ZRn1Z , deze mogen vrij gepubliceerd worden zonder bronvermelding.

Voor verdere vragen of meer informatie kunt u contact opnemen met beebox: Huub Grutterink via huub.grutterink@beebox.nl of 06-36300376.