Maaltijdboxen langs de meetlat

Mediabericht: OneWorld - 25/06/2015
maaltijdboxen langs de meetlat

Thuisbezorgde maaltijdboxen: ze gaan als warme broodjes over de toonbank. Maar in hoeverre zijn ze echt duurzaam? OneWorld legde ze langs de meetlat.

Gemak dient de mens. Dat is het idee achter de maaltijdbox. Want: je hoeft niet na te denken over wat je gaat koken. Of nog boodschappen doen na een lange werkdag. Geen keuzestress of eindeloze discussies over wat de avondmaaltijd moet zijn. Een koerier bezorgt je een krat, box of doos met levensmiddelen (en recept) waar je zelf nog een maaltijd van moet bereiden. Diverse bedrijven die maaltijdboxen bieden, springen in op de groeiende behoefte om verantwoord en lekker te eten. Biologisch, vers en lokaal zijn dan ook de magic words die worden ingezet ter promotie. Maar in hoeverre zijn deze boxen dat ook? En op welk vlak zijn ze nog meer duurzaam bezig? OneWorld nam vijf grote spelers op de markt onder de loep: Beebox, HelloFresh, BeterBio, Streekbox, De Krat en keek naar de volgende aspecten: biologisch, vegetarisch, voedselkilometers, voedselverspilling, verpakkingsmateriaal, bezorgmethode, aantal klanten, eigendomsstructuur en de prijs.

Conclusies

Welke leverancier is nu het meest duurzaam? Die vraag is niet eenduidig te beantwoorden. Want telt de factor ‘biologisch’ zwaarder dan het aantal voedselkilometers dat de producten hebben afgelegd? Of weegt verpakkingsafval zwaarder dan de manier waarop de maaltijdboxen bezorgd worden? Je kunt geen appels met peren vergelijken. Maar de lijst maakt wel een paar punten duidelijk. Consumenten die een biologisch certificaat belangrijk vinden, moeten bij Beebox of BeterBio zijn. Vegetariërs kunnen vrijwel overal terecht, zij het bij De Krat slechts voor de Weekendkrat. BeterBio is de enige die bezorgt met bestelbussen die op groen gas rijden en daarmee de CO2-uitstoot het meest beperkt. Alle aanbieders zijn bezig met het reduceren en hergebruiken van verpakkingen. Wat betreft het terugdringen van voedselkilometers scoort Beebox het best: zij halen als enige leverancier alle producten uit Nederland.