Dichter bij de Klant

Mediabericht: EVO Logistiek - 22/06/2015

Traditionele retailers staan onder druk, terwijl internetbedrijven floreren. De huidige technologie stelt elke partij in de keten in staat om zich direct tot de consument te wenden. Dit schudt de boel aanzienlijk op. Zo bezorgt boodschappenservice beebox verse biologische producten direct van het land in de keuken van de consument.

Schoenenreus, Taft, Miss Etam, Mexx, Hal-fords, Polare, V&D. Het is maar een greep uit de reeks bekende en traditionele detailhandelsbedrijven die onlangs failliet gingen of in financiële problemen kwamen. Hoewel de redenen per geval verschillen, is er ook een grote gemene deler: de online concurrentie. Het zal niemand zijn ontgaan dat internetverkoop groeit als kool en die trend zal de komende jaren alleen maar verder doorzetten. Internetbestellingen via pc, smartphone en tablet doen traditionele winkelketens veel pijn, maar de hedendaagse technologie heeft nog een effect: concurrentie binnen de keten. Vanaf nu kan iedereen zelf op zoek naar de eindklant en dit schudt de bedrijfsketen flink op. Een voorbeeld is boodschappenservice beebox, die biologische boerenartikelen vers van het land aan huis bezorgt. ‘Zonder tussenkomst van onnodige schakels, want die mijden we’, zegt directeur Walter Halberstadt op het hoofdkantoor van beebox in Loenen aan de Vecht. ‘Als elke schakel in de keten er iets op moet verdienen, betaalt de consument uiteindelijk de meerprijs. Wij houden de lijnen het liefst zo kort mogelijk. Zo garanderen we dat de boer een goede prijs krijgt en de klant nog goedkoper uit is dan in de supermarkt.’

Coöperatie

Beebox levert sinds 2012 boxen van uiteenlopende grootte met biologische maaltijdingrediënten, honderd procent van Nederlandse bodem. De kistjes worden in Loenen aan de Vecht gevuld met verse, onbewerkte, regionale artikelen afkomstig van aangesloten boerenbedrijven. Klanten - abonnees - kunnen aangeven welke box ze graag ontvangen en krijgen die elke donderdag aan huis geleverd door een groot aantal bezorgers die elk een regio dekken. Beebox bepaalt de inhoud van de box en geeft een aantal passende recepten mee. Het bedrijf wil de band tussen de consument en de boer terugbrengen en versterken door hen weer direct met elkaar in contact te brengen. Het bestuur van beebox wordt gevormd door boeren, burgers en het zakenleven, die een coöperatie vormen en allemaal evenveel inspraak hebben.

Deze manier van organiseren brengt transparantie en eerlijkheid terug in de voedselketen, zegt Halberstadt. ‘In de voedselindustrie geldt dat boeren veelal slechts een marge van 20 procent krijgen. Daarbij komt dat 95 procent van het voedsel dat consumenten kopen niet uit de regio afkomstig is. De biodiversiteit is nagenoeg verdwenen uit Nederland en de herkomst van het voedsel is vaak niet te traceren. Franchisenemers van beebox leveren als verlengstuk van de boer direct verse producten uit de regio aan consumenten. Voor deze thuisbezorgdienst betaalt de abonnee niet meer dan in de supermarkt en nagenoeg de helft van de consumentenprijs gaat direct naar de boer.’ Niet voor niets is beebox in het bezit van het internationale keurmerk B Corps voor duurzame bedrijven die aantonen dat winst maken en een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij prima samengaan.

Dat klanten gemakkelijk vanuit ‘de luie stoel’ kunnen bestellen, is een belangrijke voorwaarde voor succes van deze formule, zegt Halberstadt. ‘In die zin kun je zeggen dat technologie ons in staat stelt om ‘business en consumer’ met elkaar te verbinden, maar het gaat verder dan alleen bestellen en bezorgen. We laten onze franchisenemers op een deelplatform kennis met elkaar delen, zodat zij goede ideeën ter promotie van beebox van elkaar kunnen overnemen. Verder informeren wij onze abonnees via onze website en social media over evenementen die we organiseren bij boerenbedrijven, zoals proeverijen. Op die manier proberen we een optimale mix te vinden tussen virtueel en fysiek.’

Volgens Halberstadt is het vandaag de dag voor elk bedrijf noodzakelijk om na te denken over hoe je de klant bereikt. ‘Of een bedrijf nu kiest voor het aanbieden van een goed functionerende serviceapp, voor pop-up stores of simpelweg flyeren op braderieën; je moet telkens opnieuw ludieke manieren vinden waarmee je de aandacht trekt, want de klant staat meer dan ooit centraal.’

Bewustzijn

Dat beebox in staat is om vers voedsel van het land direct bij de klant te krijgen, ligt volgens Halberstadt ook aan het grotere bewustzijn van mensen over hun voedsel. ‘Vers en gezond eten is een trend. Sommigen willen geen overbodige suikers wegens hun diabetes, anderen mijden kunstmatige geur- en smaakstoffen omdat ze de effecten ervan niet goed kennen. In elk geval is er een groeiende roep om transparantie. Na alle recente voedselschandalen willen mensen gewoon weten waar hun eten vandaan komt.’