X

Waarom beebox

X

Nieuwsbrief

wat is deze week jouw favoriete recept?
X

Inloggen

wachtwoord vergeten?


Maak gratis een account aan

Eten van een gezonde keten.
X

Account aanmaken

antioxidanten uit tomaten bevorderen je geheugen
X

Wachtwoord vergeten?

Geen probleem. We sturen je graag een link om hem opnieuw in te stellen.


Maak gratis een account aan

Hoeveel keer per dag beslis je over eten en drinken? Uit onderzoek blijkt dat dit om zo'n 200 beslissingen gaat, per dag! Niet alleen de vraag: "Zal ik een boterham eten?" maar ook: "Doe ik er wel of geen boter op?" en: "Ham of kaas?".

Er was een tijd waarbij ik de vraag vervolgde met een tweede vraag: "Heb ik er zin in?". Soms verlang ik terug naar deze tijd. Want zo eenvoudig als toen is het allang niet meer. Nu denk ik aan mijn gezondheid en de impact die mijn keuze heeft op het milieu. Met een beetje plannen, kan ik de keuzes weloverwogen maken. Maar het wordt een ander verhaal als ik om vier uur ’s middags met een knorrende maag op het station loop. Ja, dan sneuvelen er hier en daar weleens wat principes.


Nu vind ik dat ieder mens zelf verantwoordelijkheid moet nemen. Dus de basis voor gezonde en verantwoorde voeding ligt bij de mensen zelf. Toch zet dat aantal van 200 per dag mij wel aan het denken. Want kun je van mensen vragen om 200 keer per dag de juiste keuze te maken? Daarbij is het lang niet altijd duidelijk wat een 'juiste' keuze is. Want wat weet je eigenlijk van dit product? Over de herkomst, de gezondheidsaspecten, de impact op het milieu... Neem bijvoorbeeld het bakje amandelen hier naast bij. Gezond, dat wel. Maar ik weet niet waar deze amandelen vandaan komen, of de boer een eerlijke prijs heeft ontvangen en of er kinderen bij de productie betrokken zijn geweest.

Is het mijn verantwoordelijkheid dit te weten? Niet als consument maar als verkoper. Langzaam verander ik van mening: wie verkoopt is verantwoordelijk. Klink logisch, maar hoe vaak horen we retailers niet zeggen: We verkopen wat de klant wil. Daar moeten we volgens mij helemaal van af. Als je een product verkoopt, ben je voor de volle 100% verantwoordelijk voor de achterliggende keten. Technologische ontwikkelingen, zoals de Blockchain, gaan ons de komende jaren helpen de ketens versneld, volledig transparant gaan maken. 

Mijn goede voornemen voor 2018 is om hierin het voortouw te nemen en te laten zien dat transparante, eerlijke ketens dichterbij zijn dan we denken. Dan kan ik, als consument, binnenkort al mijn 200 keuzes per dag onbewust maken.

Ontvang gratis gezonde recepten en leuke acties in je mailbox!